lördag 26 juni 2010

V33

I magen:
Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor. Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.

Vikt: 2-2.2 kg
Längd: 43 cm (från huvud till fot)

Mamma:
Du kan känna små rytmiska ryckningar i livmodern. Det beror på att barnet hickar. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Partner:
Kanske är det dags att ni sätter er tillsammans och gör en födelseplan. Skriv ner era önskningar om hur ni vill att födseln ska gå till. Kanske vill ni ha dämpad belysning, en viss förlossningsposition, musik eller vissa smärtlindringsmetoder. Men kom ihåg att det är just önskningar. Personalen kommer att försöka tillgodose dem så gott det går men det är inte alltid säkert att de kan det.


Min vikt +10,8kg
De senaste 4 veckorna har jag gått upp 3,7kg så nu börjar jag bli orolig att jag faktiskt ska sluta på de där hemska +25 igen!
Visst har jag börjat samla lite vätska men det är fortfarande ingenting alls om man jämför med då jag väntade Leia. Jag kan t.ex fortfarande ha min ring på mig.

På tisdag är det dags för Tillväxt-ultraljud och då har jag även vanlig tid hos BM. Får väl hålla tummarna att inte blodtrycket har börjat stiga så att vi får en "favorit" i repris med mer eller mindre sängläge tiden ut.

Kom på mig själv för några dagar sedan att jag nog faktiskt mår bättre i kroppen nu än för några månader sedan. Foglossningen är näst intill helt borta och visar sig bara vid riktiga påfrestningar som dammsugning, trappmaraton eller väldigt långa och snabba promenader. Jag klarade t.ex 2dagar i Vimmerby nästan helt utan besvär.
Däremot har ett stort tryck som ilar neråt hela tiden så den omtalade "melonen" har kommit för att stanna. Än så länge är det dock mer en honungsmelon än vattenmelon...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar