måndag 14 juni 2010

V31

V31


I magen:
Barnet sväljer en del fostervatten och det urinerar ungefär en halv liter om dagen. Urinet hamnar i fostervattnet som ersätts flera gånger per dag.
För mycket fostervatten (polyhydramnios) kan bero på att bebisen inte sväljer tillräckligt mycket vilket kan indikera att det har någon typ av blockering i tarmarna. För lite fostervatten kan bero på att barnet inte urinerar tillräckligt och det kan indikera problem med njurar eller urinsystem.

Huden som tidigare har varit röd är nu mer rosa eftersom underhudsfettet har bildats. Många barn har redan hår på huvudet, ibland upp 2 cm långt.

Vikt: 1.7-1.8 kg
Längd: 39-40 cm (från huvud till fot)

Mamma:
Revbenen och bäckenet kan ömma eftersom barnet tar allt större utrymme i din mage.
Det är också vanligt att kvinnor får halsbränna. Det kan hjälpa att vara upprätt en stund efter måltiderna. Många tycker också att det hjälper att äta mindre portioner fast oftare.
Många kvinnor samlar på sig vatten, speciellt under sommarmånaderna. Om dina ben känns tunga och svullna kan det vara värt att prova stödstrumpor.

Partner:
Många kvinnor känner av värk i ryggen eftersom barnets tyngd skapar en stor belastning på den. Du kanske kan lindra besvären genom att ge massage.
---------------------------------------------------------
Min vikt: +8,8kg
Nu är sommaren här och jag ökar i vikt i rasande fart. Hoppas högsommaren håller sig borta ett tag till så att jag iaf slipper hamna på +25kg som sist, usch och fy!
Magbild får komma senare i veckan för någon sådan finns inte här på datorn.
Just nu är det riktigt jobbigt att livmodern växer under revbenen och min högra sida gör ruskigt ont vissa dagar och då vet jag inte hur jag ska sitta/ligga/stå.
Foglossningen som jag fick ganska tidigt i graviditeten har hållt låg profil och den märker jag endast av på kvällarna då jag varit mycket fysiskt aktiv på dagarna.
Värst just nu är trycket neråt, den välkända vattenmelonen mellan benen, som ilar och gör sjukt ont i mellanåt.
Nej 10 veckor till är jag inte jättesugen på att stå ut så om ett par veckor får det nog börjas med ananas, hallonbladste, fotknölsmassage och allt annat som sägs sätta igång en förlossning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar