tisdag 11 augusti 2009

Hur har jag kunnat missa...?

Såg nu precis att min absoluta favoritbok har gått och blivit film!
Åh som jag ser fram emot att få veta om den kommer ens i närheten av dem fantastiska boken!

När vi var i Thailand för 2½ år sedan läste jag en bok som heter "Allt för min syster" och är skriven av Jodi Picoult. Boken var så fuktansvärt gripande att jag stannade hemma i vår bungalow en hel dag för att få läsa klar min bok och jag bara grät och grät och grät...detta medans de andra var och klättrade bland vältränade, tatuerade, dreadsbärande thailändare *mums mums*.

Senare under dagen gick jag i min ensamhet in i byn (Ao Nang) och tog en drink nere vid vattnet och bara satt och försökte låta alla intryck sjunka in.

Jag har läst många bra böcker men ingen som har fångat mig ens i närheten som denna bok.

Boken handlar om en familj som skaffar en dotter, Anna, mer eller mindre endast för att kunna rädda en redan befintlig dotter som är dödligt sjuk i leukemi. Endast Annas stamceller från navelsträngen kan rädda dottern...men det slutar inte där. Till slut handlar Annas liv bara om att vara donator åt sin syster som hon älskar...

Men som 13-åring får hon nog och stämmer sina föräldrar för att kunna få rätten att bestämma över sin egna kropp...
Givetvis vill man som förälder göra precis allt man kan för att rädda sitt barn, men var går gränsen? Är det okej att "offra" ett barns liv för ett annat?

Nu har den alltså kommit som film och jag kommer INTE att se den på bio utan under en filt hemma i soffan med massor av näsdukar....

Filmen har biopremiär den 25/9. Rollen som Annas mamma spelas av Cameron Dias och hennnes advokat av Alec Baldwin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar